| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 10:33 Onderwerp: Progcievoorstellen najaar 2010 |
|
|
Dit zijn ze dan, de Progcievoorstellen voor het najaar 2010. Ook hier na te lezen. Via het mailtje dat ik u heb gestuurd kunt u stemmen.
Programmacommissie voorstellen voor de lezingen in het najaar van 2010
Popcultuur
Popcultuur, wat is het? Waarom is het er en hoe is het ontstaan?
Popcultuur wordt gezien als de culturele uitingen die op een dit moment populair zijn in een bepaalde cultuur. Het zijn de uitingen die de massa interessant vindt. Onderstaand citaat van de Academie voor Popcultuur maakt duidelijk dat het fenomeen overal aanwezig en voor het grote publiek toegankelijk is.
Popcultuur is niet gebonden aan een plaats of cultuur maar bij uitstek internationaal en overal aanwezig. Popcultuur is om je heen: op straat, op tv, op internet, op een podium, in de spotlights, in een tijdschrift, op een poster of een flyer maar ook in een schuur, op een schutting of op een kistje in het park. Popcultuur is niet bescheiden maar brutaal, niet highbrow maar toegankelijk. Kortom: in your face. (Bron: Academie voor Popcultuur)
Dit betekent dus ook dat zelfs al heeft u geen idee wat het inhoudt, u er toch al mee in aanraking bent gekomen. Dat u zich erin kunt herkennen en dat u zelf wellicht bijdraagt aan het verschijnsel.
De vraag die dan misschien opkomt is in hoeverre we beïnvloed worden in ons gedrag door zulke verschijnselen in een positieve dan wel negatieve manier.
In de popcultuur zijn verschillende stromingen te herkennen. In de jaren '90 was er bijvoorbeeld de grunge stroming, waarin iedereen zich vooral afzette tegen de gemaaktheid en glamour van de jaren '80 en terug naar de basis ging. Dit uitte zich in afgeknipte spijkerbroeken, houthakkersblousjes etc.
Welke stromingen zijn er op dit moment te ontdekken, wat zeggen ze over ons, en op wat voor manier vormt het een reactie op vroegere tijden?
Mogelijke lectoren:
- Tom ter Bogt, cultuurpsycholoog en hoogleraar popmuziek, werkzaam bij sociale wetenschappen aan de UU.
- Sander van Maas, musicoloog van de UvA en kent vooral het musicologische aspect goed.
Hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid is uitzonderlijke intelligentie, niet op een specifiek terrein maar in het algemeen. Om hoogbegaafdheid te meten wordt vaak het IQ (IntelligentieQuote) gebruikt. Je kunt spreken van een hoogbegaafdheid vanaf een IQ van 135-140. Naast een hoge intelligentie zijn ook creativiteit en motivatie nodig om ergens in uit te blinken. Die aspecten leveren voor hoogbegaafden wel eens problemen op. Ook de sociale omgeving heeft een belangrijke invloed op het ontwikkelen van hoogbegaafdheid.
Een aantal kenmerken van hoogbegaafdheid zijn:
- hoge concentratie, waardoor hoogbegaafden meerdere dingen tegelijk kunnen doen.
- bijzonder gevoel voor humor
- brede interesse
- een goed ontwikkeld geheugen
- al op jonge leeftijd een sterk bewustzijn (bijvoorbeeld over de zin van het leven)
In deze lezing willen we verder kijken op het fenomeen hoogbegaafdheid: wat is het, wat is er over bekend enz. Ook hopen we met deze lezing misverstanden over hoogbegaafdheid uit de weg te ruimen. Bijvoorbeeld dat hoogbegaafde kinderen soort wonderkinderen zijn. Dat hoogbegaafdheid enkel met IQ te maken heeft. Of dat hoogbegaafde kinderen, ten gevolge van het voorlopen op mentale en intellectuele gebieden, achterlopen op hun leeftijdsgenoten wat betreft sociale en motorische ontwikkeling.
Door middel van deze lezing zullen we weten wat hoogbegaafdheid werkelijk inhoudt, en hoe er mee om dient te worden gegaan.
Mogelijke lectoren:
- Franz Mönks, buitengewoon hoogleraar psychologie en pedagogiek van het begaafde kind aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
- Tessa Kieboom, directeur van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek en verbonden aan de Universiteit Antwerpen.
- Iemand van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) van de Radbout Universiteit Neimegen.
- Iemand van Pharos (vereniging voor ouders van hoogbegaafde kinderen).
Duurzame energie
“Ook in Louisiana geldt dat miljoenen vaten olie van stranden en uit moerassen moeten worden geschept. Ontelbare vissen en vogels zullen nog sterven. Het gebied is cruciaal als paaiplaats voor de blauwvintonijn, een vissoort die vanwege overbevissing dreigt uit te sterven. Ook de dolfijnen, haaien en walvissen zullen grote moeite hebben te overleven, net als de zeeschildpadden die de nu zo vervuilde stranden nodig hebben als nestplaats.” Trouw, 22 juni 2010
Door de economische crisis is de discussie over duurzame energie erg op de achtergrond geraakt, terwijl dit voor de toekomst zeer belangrijk is. Voor de economische crisis bereikten de olieprijzen recordhoogtes, door een economische dip zijn de prijzen gedaald. Op termijn worden er echter weer tekorten voorspeld. Op dit moment zijn we wereldwijd voor de energievoorziening grotendeels afhankelijk van fossiele brandstoffen. De voorraden van deze fossiele energiebronnen zijn eindig. Er wordt steeds meer moeite gedaan om moeilijk winbare voorraden aan te boren. Dit heeft soms catastrofale gevolgen; denk maar aan de olieramp in de Golf van Mexico waarvan de gevolgen voor de natuur beschreven worden in het citaat. Nu zelfs president Obama heeft toegezegd dat er meer focus moet komen op alternatieven moet komen zal er misschien eindelijk echt iets structureels gaan veranderen. Daarnaast wordt er ook om andere redenen ingezet op groene energie, met name vanwege het streven naar reductie in CO2-uitstoot.
In een lezing over duurzame energie zal worden ingegaan over het hoe en waarom van duurzame energie. Wat zijn de alternatieven voor de fossiele energiebronnen en hoe bruikbaar zijn die alternatieven. Daarnaast zal ook het rentmeesterschapaspect zeker aan bod komen.
Mogelijke lectoren:
- Gert Jan Kramer, hoogleraar Sustainable Energy bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden en tevens manager Energy Futures bij Shell.
- Ruud Knieriem, tegenwoordig werkzaam als trainee bij NUON.
Vrije wil of indoctrinatie?
De filosoof Floris van den Berg stelt dat religieuze opvoeding een vorm van indoctrinatie is en daarmee kindermishandeling. Hij zegt erover: ‘Het doel ervan is om kinderen tot de religie van de ouders te brengen. Om dat doel te bereiken moet het kind geestelijk en vaak ook lichamelijk, worden gemutileerd. Kinderen worden onwaarheden als waarheden aangeleerd, er wordt gehamerd op het kritiekloos aanvaarden van autoriteit, en het kritiekloos navolgen van rituelen en geboden en verboden.’
Door een christelijke opvoeding wordt een kind zo gestuurd in zijn denken dat er van vrije wil en keuze voor een religie geen sprake meer is, daarom moet een kind daartegen beschermd worden en opgevoed worden in vrijheid, aldus Floris van den Berg. Maar is het wel mogelijk om een kind in vrijheid te laten opgroeien? Is het niet evengoed indoctrinatie wanneer een kind humanistisch opgevoed wordt en is religie wel zo schadelijk als Floris van den Berg en andere humanisten ons willen doen geloven?
Deze en andere vragen zullen aan bod komen in deze lezing over de invloed van een religieuze opvoeding op kinderen.
Mogelijke lectoren:
- Siebren Miedema, hoogleraar godsdienstpedagogiek aan de VU, doet onderzoek naar de ontwikkeling van religieuze identiteit bij kinderen.
- Jan Marten Praamsma, universitair docent pedagogiek.
Diepe hersenstimulatie
Deep Brain Stimulation, kortweg DBS, is een vorm van neuromodulatie en betreft een neurochirurgische behandeling waarbij een elektrode in een bepaald hersengedeelte wordt ingebracht. Die elektrode geeft impulsen door van een elders in het lichaam geplaatste stimulator. Zodoende kan een bepaald hersengedeelte worden stilgelegd.
Deze techniek is sterk in ontwikkeling. Zo werden er vorig jaar nieuwe Activa-neurostimulatoren voor DBS gepresenteerd die wel tien jaar meekunnen en de helft kleiner zijn dan de voorgaande neurostimulatoren. Ontwikkelingen die voor de patiënten zeer welkom zijn.
De behandeling wordt al een tijdje toegepast bij bewegingsstoornissen zoals dystonie, de ziekte van Parkinson en essentiële tremor. Daarnaast wordt DBS onder andere toegepast voor de behandeling van obsessieve-compulsieve stoornis, ook wel dwangneurose genoemd.
In het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam onderzoeken ze of DBS ook gebruikt kan worden bij anorexia, depressie en verslaving. Naast algemene informatie over DBS als de werking van de behandeling zal ook het technische aspect aan bod komen. Welke (on)mogelijkheden zijn er? En welke mogelijke ontwikkelingen op dit gebied moeten we ethisch gezien, omdat mensen er compleet door kunnen veranderen, zeker niet willen?
Mogelijke lectoren:
- Ron Berghmans, medisch ethicus aan de Universiteit van Maastricht.
- Roel Verheul, hoogleraar persoonlijkheidsstoornissen aan de Universiteit van Amsterdam.
- Peter-Paul Verbeek, hoogleraar filosofie van mens en techniek aan de Technische Universiteit Twente.
- Veerle Visser-Vandewalle, bijzonder hoogleraar functionele neurochirurgie aan de Universiteit van Maastricht. _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
winny TaalpUUrist

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 10:49 Onderwerp: |
|
|
He, laten we hier een discussie voeren over de wenselijkheid van een Christelijke lector en vooral ook over de wenselijkheid van lezingen die ingaan op het snijvlak geloof-wetenschap. Ik zie maar een onderwerp wat hier aan raakt (vrije wil en indoctri), is hier een reden voor?
edit: doe dan ook gelijk maar afgeschermd _________________ 1-2 COMPARISON OF FORTRAN AND C
| ============================= |
FORTRAN is/has:
| a) Scientifically oriented
| b) Better optimized code
| c) A lot of existing code
| d) Easier to learn
| e) More efficient mathematics
| f) Easier to use and more robust
| g) Better diagnostics
http://www.ibiblio.org/pub/languages/fortran/ch1-2.html |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 11:02 Onderwerp: |
|
|
Allereerst: *Nijmegen *Radboud, mijn excuses.
Waarom zou je dit moeten afschermen, winny?
Over de wenselijkheid van een christelijke lector is mijn mening geloof ik wel bekend. Die heb ik al vaker door laten schemeren. Soms is het handig, maar het is zeker niet altijd nodig.
Over het snijvlak. Qua onderwerp/titel raakt maar één het snijvlak, dat klopt. Qua inhoud wel meer. De lezing over DBS zal ook gaan over de ethische kant. Bij het voorstel over duurzame energie wordt ook rentmeesterschap genoemd.
Uit de bestuursenquête van vorig jaar bleek dat leden het niet per se nodig vinden dat het snijvlak geloof/wetenschap merkbaar is in een lezing. Nu heb ik gekozen voor twee voorstellen waarbij het niet direct ter sprake zal komen. De afgelopen drie lezingen, alsmede de lezing die in het novitiaat plaats zal vinden, hebben wel een christelijke inslag gehad. Daarom leek het mij gepast, gezien de doelstelling van onze vereniging in combinatie met de wensen van de leden (zichtbaar geworden in de resultaten van de bestuursenquête), twee wat 'algemenere' onderwerpen bij de voorstellen te doen. _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Keess Spes(pl.)kees

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 11:22 Onderwerp: |
|
|
volgens mij kan het bij "vrije wil en indoctrinatie" wel mooi zijn als je een niet christelijke lector hebt. _________________ en niet anders |
|
| Terug naar boven |
|
 |
FrankF Oud Wijf

Geregistreerd op: 12 Sep 2007 Berichten: 1192 Woonplaats: La Fortalesa
|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 11:25 Onderwerp: |
|
|
Het onderwerp van Popcultuur is ook te benaderen met een Christelijke inslag. Gisteren zag ik op 'Het Gesprek' een deel van een gesprek wat Harry de Winter had met Leo Blokhuis Daar ging het over het hoe hij als Christen omging met de muziek en cultuur die erom heen hangt. Hij noemde als voorbeeld dat hij bij een concert was van Prince en halverwege het concert erachter kwam dat dit eigenlijk alles was wat zijn moeder verafschuwde qua muziek en cultuur er omheen (Prince is niet per se heel netjes in zijn doen, laten en zingen ). En dat hij de dag erna netjes met zijn mede ouderlingen in de kerkbank zat te luisteren naar de dominee. Toch dacht hij tijdens het concert, 'Wat is dit verdraaid goede muziek'.
Hier is duidelijk een mooie scheiding tussen acceptatie van muziek terwijl je de cultuur kan verafschuwen. Erg interessant om hier wat over te horen.
Mijn stemadvies is dan ook Popcultuur
De discussie over een Christelijke lector lijkt mij ook niet heel nodig. We hebben daar vaak genoeg over gehad en de conclusie is te lezen in de post van Dries.
Het wordt ook gevraagd in de bestuursenquete van bestuur Smits, dus mocht er binnen een jaar veel veranderd zijn moet bestuur f.t. maar even aan bel trekken  _________________ http://www.lafortalesa.nl
http://www.clannamara.nl |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Michiel v.L. Excuses voor het feit dat mijn rank verkeerd was

Geregistreerd op: 15 Sep 2003 Berichten: 2209 Woonplaats: Fort Maatstaf, Utreg
|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 12:48 Onderwerp: |
|
|
Ik ben, net als Bocus, niet heel enthousiast over de onderwerpen. Vorige cyclus leverde de Progcie veel beter werk. Het vierde onderwerp 'vrije wil of indoctrinatie' vind ik echter wel heel relevant en goed uitgekozen door de Programmacommissie, en daar wil ik graag een lans voor breken. Ik heb daar toevallig laatst met mijn ouders nog wat gedachten over gewisseld.
Ik heb een boel geleerd op de vrijgemaakte scholen waar ik op gezeten heb. Maar ik heb ook wel het idee dat ik geïndoctrineerd ben op die vrijgemaakte scholen.
Tegelijkertijd heb ik echter niet het idee dat er een neutraal gezichtspunt bestaat waar vanuit de wereld kan worden bezien. Dat is een illusie. De grens tussen indoctrinatie en gewenste beïnvloeding is dunner dan die filosoof in het progcievoorstel ons wil doen laten geloven.
Enfin, een aantal argumenten waarom dit een goed onderwerp is voor een lezing:
1. Het onderwerp raakt zowel wetenschappelijke als levensbeschouwelijke aspecten. Geloof-wetenschap-maatschappij perspectief is volop aanwezig.
2. Maatschappelijk actueel gezien de discussie over vrijheid van onderwijs in onze samenleving. Een grondrecht dat echt onder druk staat.
3. Het leert ons kritisch kijken naar de instuties van de gereformeerde wereld. Zelfkritiek is nooit verkeerd. Gelijk een kans om de waarde van die instituties te toetsen.
Als tweede keuze neig ik naar duurzame energie. Daar valt zowel wetenschappelijk als maatschappelijk, vanuit een christelijke levensvisie wat over te zeggen.
De overige onderwerpen vind ik niet bijster relevant en ik vind het jammer dat er drie van dit soort onderwerpen tussen zitten. Die lezingen zijn wat te informatief naar mijn mening, maar zijn op zich nog wel te verenigen met de doelen: "ontwikkelen van een brede interesse" enz.
Ohja. Wel of geen christelijke lector is onderwerpafhankelijk. En verder is dit een verenigingsinterne kwestie dus mag dit onderwerp ook wel naar het afgeschermde forum. De buitenwereld heeft hier niets mee te schaften. _________________ Gegroet, gij vermaledijd creatuur...
Laatst aangepast door Michiel v.L. op Wo 30 Jun 2010, 12:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Siegrit Keurig Meisje

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 12:58 Onderwerp: |
|
|
Eens met Michiel ten aanzien van de onderwerpen.
Die twee onderwerpen waren ook de enige die mij aanspraken en (op het het eerste gezicht) academisch lijken.
De andere onderwerpen zijn idd vooral informatief. Vooral bij het onderwerp 'hoogbegaafdheid' zie ik de meerwaarde en academische kant niet zo. Afhankelijk van de gekozen definitie van hoogbegaafd is een aanzienlijk deel tot de meerderheid van de VGSU'ers hoogbegaafd en we hebben het allemaal gezellig met elkaar. Dat betekent niet dat ik niet onderken dat er problemen zijn rond hoogbegaafdheid, maar vind het altijd wel wat overdreven. En zeker niet een onderwerp voor een VGSU-lezing. _________________ Het huidig handelen in toekomstperspectief plaatsen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
winny TaalpUUrist

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 13:47 Onderwerp: |
|
|
Duurzaamheid raakt niet het snijvlak geloof-wetenschap, Dries. Het heeft hooguit te maken met praktisch Christen zijn. Het laatste onderwerp is medisch ethisch relevant, maar kan volgens mij ook gewon academisch bekeken worden. Blijft dus maar 1 over nog steeds. Hoewel ik niet vind dat alle lezingen in moeten gaan over wat er zoal voorkomt in het spanningsveld geloof-wetenschap vind ik 1 keuze wel erg weinig. Dat ene onderwerp is wel interessant trouwens (vrije wil). Verder wil ik nogmaals zeggen dat een Christelijke inslag iets anders is dan de relatie geloof-wetenschap. _________________ 1-2 COMPARISON OF FORTRAN AND C
| ============================= |
FORTRAN is/has:
| a) Scientifically oriented
| b) Better optimized code
| c) A lot of existing code
| d) Easier to learn
| e) More efficient mathematics
| f) Easier to use and more robust
| g) Better diagnostics
http://www.ibiblio.org/pub/languages/fortran/ch1-2.html |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 15:35 Onderwerp: |
|
|
| winny schreef: | | Duurzaamheid raakt niet het snijvlak geloof-wetenschap, Dries. Het heeft hooguit te maken met praktisch Christen zijn. Het laatste onderwerp is medisch ethisch relevant, maar kan volgens mij ook gewon academisch bekeken worden. Blijft dus maar 1 over nog steeds. Hoewel ik niet vind dat alle lezingen in moeten gaan over wat er zoal voorkomt in het spanningsveld geloof-wetenschap vind ik 1 keuze wel erg weinig. Dat ene onderwerp is wel interessant trouwens (vrije wil). Verder wil ik nogmaals zeggen dat een Christelijke inslag iets anders is dan de relatie geloof-wetenschap. |
Het klopt wat je zegt. Het begrip snijvlak geloof-wetenschap heb ik wat te breed gebruikt. Neemt niet weg dat je met een smalle definitie heel veel lezingen af kunt keuren op de VGSU. Dan was de lezing over homoseksualiteit bijvoorbeeld ook totaal niet relevant. En dan kan je zelfs afvragen of het voorstel van vrije wil daar wel in past.
We moeten daarom kijken naar wat relevant is voor onze vereniging, en niet te blindelings het begrip 'snijvlak geloof-wetenschap' volgen. Een 'algemener' onderwerp met christelijke inslag is ook waardevol. Want nu ga jij medisch ethische lezingen al af doen met: ja dat kan ook gewoon academisch benaderd worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Als christen denk je namelijk anders na over ethische kwesties. _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Thom

|
Geplaatst: Wo 30 Jun 2010, 17:10 Onderwerp: |
|
|
| @Bertus, ik ben wel benieuwd wat jouw definitie van geloof-wetenschap is. Want duurzame energie betreft wel degelijk de wetenschap en met de juiste inslag tevens het christen zijn. Ik snap sowieso niet waarom je een verschil maakt tussen praktische en theoretische benadering vanuit het christelijke vlak. Dus ik zou graag weten wat je definitie is van geloof-wetenschap. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Michiel v.L. Excuses voor het feit dat mijn rank verkeerd was

Geregistreerd op: 15 Sep 2003 Berichten: 2209 Woonplaats: Fort Maatstaf, Utreg
|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 03:28 Onderwerp: |
|
|
Bertus praat poep. Ben zelf ook zeer benieuwd naar zijn argumentatie. _________________ Gegroet, gij vermaledijd creatuur... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
DJV

Geregistreerd op: 31 Aug 2007 Berichten: 821 Woonplaats: Abel Tasmanstraat
|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 09:31 Onderwerp: |
|
|
Ik sta in dezen wel achter Bertus. Het is lastig te definiëren, maar dit onderwerp lijkt me niet een 'geloof-wetenschap' lezing, omdat het veel te veel interpretatie van het christelijk geloof behoeft.
Onderwerpen die wel direct onder de tegenstelling geloof-wetenschap vallen zijn er niet zoveel. Dat zijn vooral ethische en filosofische discussies waar 'de wetenschap' redeneert vanuit een humanistisch naturalistische basis.
Voor de rest kunnen onderwerpen natuurlijk wel interessanter zijn vanuit een christelijk perspectief (bijvoorbeeld het immer onvolprezen onderwerp over vrije wil), maar daar zit niet per definitie een tegenstelling. Dat is geen 'geloof-wetenschap' lezing, maar een wetenschappelijke lezing waar christenen zich waarschijnlijk bovengemiddeld voor interesseren. _________________ "Politics is the art of associating men for the purpose of establishing, cultivating and conserving social life among them."
Johannes Althusius - Politica (1603)
Laatst aangepast door DJV op Do 01 Jul 2010, 11:14; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Melanie

Geregistreerd op: 31 Aug 2006 Berichten: 580 Woonplaats: Douwes Dekker
|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 10:18 Onderwerp: Re: Progcievoorstellen najaar 2010 |
|
|
| Dries schreef: |
Duurzame energie
Mogelijke lectoren:
- Ruud Knieriem, tegenwoordig werkzaam als trainee bij NUON. |
om deze prachtige reden gelijk op duurzame energie gestemd.
Verder ook vrije wil versus indoctrinatie. De rest vond ik niet zo interessant _________________ Dienen...
TijdVoorActie |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:02 Onderwerp: |
|
|
| DJV schreef: | Onderwerpen die wel direct onder de tegenstelling geloof-wetenschap vallen zijn er niet zoveel. Dat zijn vooral ethische en filosofische discussies waar 'de wetenschap' redeneert vanuit een humanistisch naturalistische basis.
Voor de rest kunnen onderwerpen natuurlijk wel interessanter zijn vanuit een christelijk perspectief (bijvoorbeeld het immer onvolprezen onderwerp over vrije wil), maar daar zit niet per definitie een tegenstelling. Dat is geen 'geloof-wetenschap' lezing, maar een wetenschappelijke lezing waar christenen zich waarschijnlijk bovengemiddeld voor interesseren. |
Wat ik zei, je houdt dan niet zo veel meer over. En het tweede wat je zegt, DJV, dat lijkt me dus inderdaad geschikt voor de VGSU. _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
DJV

Geregistreerd op: 31 Aug 2007 Berichten: 821 Woonplaats: Abel Tasmanstraat
|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:17 Onderwerp: |
|
|
Klopt helemaal.
| Dries schreef: | | We moeten daarom kijken naar wat relevant is voor onze vereniging, en niet te blindelings het begrip 'snijvlak geloof-wetenschap' volgen. Een 'algemener' onderwerp met christelijke inslag is ook waardevol. |
Eens.
| Dries schreef: | | Als christen denk je namelijk anders na over ethische kwesties. |
Maar dat is alleen interessant als je een ethicus uitnodigt. Als iemand een technische verhandeling komt geven over zijn vakgebied is dat heel interessant, maar in een ethische discussie kom je niet veel verder dan 'ja, dat vind ik nu eenmaal'. _________________ "Politics is the art of associating men for the purpose of establishing, cultivating and conserving social life among them."
Johannes Althusius - Politica (1603) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Friso

Geregistreerd op: 08 Sep 2008 Berichten: 1272 Woonplaats: Berberzichtzicht
|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:17 Onderwerp: |
|
|
Floris van den Berg, die aangehaald wordt in het meest interessante voorstel, over vrije wil, moet echt z'n mond houden. Een van die atheïsten die er heilig (!) van overtuigd zijn dat ze een neutraal gezichtspunt hebben. En dan nog jezelf filosoof noemen. Althans, zo komt hij hier over.
http://www.dumpert.nl/mediabase/806871/dca1f311/al_het_geloof_moet_dood.html
Verder ben ik het wel eens met de kritiek op de voorstellen popcultuur, hoogbegaafdheid en (in mindere mate) DBS. Meer filosofie, ethiek en vakoverschrijdende lezingen juich ik wel toe. _________________ — You don't want anything for breakfast?
A sleepy soft grunt answered:
— Mn. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:35 Onderwerp: |
|
|
In de lijn van wat Rianne in haar voorstel schreef; doen humanisten niet net zo, maar dan op een andere manier?
Bovendien faalt die Van den Berg hard omdat hij Hitler aanhaalt.
(Overigens Friso, even kort nog, een lezing over DBS zal zeker een ethische inslag hebben. Lees dit maar eens.) _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Friso

|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:43 Onderwerp: |
|
|
@DBS: Check, lijkt me mooi.
Dat eerste wat je zegt, lijkt me zeker het geval. Hoewel het "laten we het er maar op houden dat u geindoctrineerd bent door het atheïsme" wat flauw is, zit er wel wat in.
Maar kunnen we die twee voorstellen niet samenvoegen tot eentje over vrije wil? _________________ — You don't want anything for breakfast?
— Mn. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:44 Onderwerp: |
|
|
| Friso schreef: | | Maar kunnen we die twee voorstellen niet samenvoegen tot eentje over vrije wil? |
Hoe zie je dat voor je? _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Friso

|
Geplaatst: Do 01 Jul 2010, 12:53 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp zijn opvoeding en DBS twee dingen die lastig te combineren met een breed heersend idee over de vrije wil van de mens, en daarmee interessant. De juiste manier om dit aan te pakken is denk ik niet de verhouding tussen vrije wil en opvoeding of vrije wil en DBS uiteen te zetten, maar het begrip vrije wil herdefiniëren, op een manier die in harmonie is met zowel de invloed van opvoeding als DBS. En meteen ook de invloed van gewelddadige games, drugs, etcetera.
Nou kan dat ook best in een van deze lezingen, maar ik ben een voorstander voor brede (vakoverschrijdende) lezingen, waarbij je de praktischere toepassing vervolgens zelf kan doen. Het gevaar is natuurlijk wel dat het te groot word - vrije wil is wel een onderwerpje waar je u tegen zegt. _________________ — You don't want anything for breakfast?
— Mn. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dries Snorremans

|
Geplaatst: Do 08 Jul 2010, 15:36 Onderwerp: |
|
|
De uitslag van de peiling is als volgt:
45 - Vrije wil of indoctrinatie?
30 - Hoogbegaafdheid
20 - Popcultuur
16 - Duurzame energie
15 - Diepe hersenstimulatie
Bedankt voor het stemmen. Uw Programmacommissie zal het meenemen.  _________________
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|